Kitesurfing – vad är det egentligen som händer?
Även om fysik inte var ditt bästa ämne i skolan så kanske du hört talas om aerodynamik, alltså hur luften verkar på ett föremål i rörelse. Det är tack vare aerodynamikens lagar som vi överhuvudtaget kan kitesurfa genom den lyftkraft som kiten skapar. Men hur skapas denna kraft och hur kan vi påverka den? Och vad tusan är ”aspect ratio” och ”angle of attack”? Varför är en tunn profil snabbare än en tjock profil, och vad är egentligen vitsen med en välvd duk/segel (canopy på engelska)? Begrepp som instruktören kanske förklarade under din kitekurs, men som dina, vid tillfället, redan febrilt arbetande hjärnceller inte förmådde ta till sig. Men misströsta ej, häng med på en snabblektion som kanske inte gör dig till en bättre kitare, men åtminstone lite klokare 🙂
Varför drar kiten?
Anledningen till varför vi kan kitesurfa är alltså tack vare en osynlig kraft som skapas i kiten och som drar den uppåt/framåt. Så hur skapas denna kraft?
När vinden träffar kiten delas luftströmmen så att en del luft passerar över kitens segel (extrados) och en del passerar under kitens segel (intrados). De två luftströmmarna som passerar kiten tar alltså en varsin bana. P.g.a. kitens form blir den övre luftströmmens hastighet något högre än den undre luftströmmen. Luftströmmen som passerar under kiten bromsas upp lite grann vilket i sin tur ökar trycket, luften komprimeras alltså på undersidan vilket stöter kitens intrados ifrån sig. På ovansidan händer motsatsen. Här accelererar luftströmmen vilket skapar ett större mellanrum mellan luftens atomerna, trycket minskar. Detta skapar i sin tur ett sug som drar extrados till sig.
De två krafter samverkar för att skapa den aerodynamiska kraften på kiten. Eftersom kitens position alltid är vinkelrät mot kitens linor så drar kiten mot linorna. Kiten drar dig uppåt om den är placerad rakt ovanför huvudet och den drar dig framåt om den är placerad vid ytan. Kiten måste ha en strömlinjeformad vingprofil för att kunna flyga och den måste flygas med en effektiv vinkel mellan 15° till 25°.
När vindens hastighet (S) över en profil ökar, så minskar trycket (P), (S+ = P-). Det negativa trycket som verkar på extrados gör alltså att kiten sugs uppåt.
När vindens hastighet minskar (S-) under en profil, så ökar trycket (P+), vilket trycker på intrados. Krafterna som trycker kiten uppåt står för ca 25% av den totala kraften som utövas på kiten. Den sugande kraften uppåt står för hela 75%. Precis som en flygplansvinge, så flyger en kite mest tack vare det minskade trycket på kitens ovansida.
Den genererade kraften varierar beroende på vinkeln mellan kiten och vinden. Bilden nedan visar luftens passage beroende på vinkeln mellan kiten och vinden (angle of attack). Ju större vinkel desto mer turbulens.